Informace o hodnocení závodů Vč.oblasti v OB v roce 2004
Vysvětlivky k tabulce:
A |
technické provedení |
Ib |
výběr prostoru |
Ic |
organizace závodu |
Id |
společenská úroveň |
Ie |
nadstandardní služby |
CEL |
celkové hodnocení [A*(1+Ib+Ic+Id+Ie)] |
Závod |
A |
Ib |
Ic |
Id |
Ie |
CEL |
pořadí |
připomínky |
27.03.04 LPU |
4,400 |
0,000 |
0,185 |
0,135 |
0,145 |
6,446 |
6 |
-nezajímavý terén,mapa různé kvality,+mapníky,dobrá org. |
03.04.04 SJC |
3,869 |
0,081 |
0,085 |
0,131 |
0,023 |
5,104 |
15 |
-pozdní informace,nedostatečně vysvětlené propojení 2 map |
17.04.04 ZAM |
4,089 |
0,106 |
0,132 |
0,151 |
0,143 |
6,265 |
8 |
-slabší tratě,mapa místy neseděla,+centrum,mapníky,perníky |
24.04.04 SHK |
4,400 |
0,178 |
0,178 |
0,181 |
0,067 |
7,055 |
2 |
-hezký závod,téměř ideální snad jen daleko na start |
25.04.04 SHK |
4,378 |
0,172 |
0,133 |
0,170 |
0,067 |
6,752 |
3 |
-start v prostoru závodu,cestou na start vidět nabíhání na kontroly |
01.05.04 VRL |
4,200 |
0,076 |
0,158 |
0,111 |
0,036 |
5,804 |
11 |
-slabší tratě,nevyužitá mapa,slabší WC,chybělo na startu,+tištěné mapy |
29.05.04 JIL |
4,043 |
0,127 |
0,179 |
0,194 |
0,160 |
6,711 |
4 |
-slabší tratě,+nová mapa,dobrá organizace,centrum |
30.05.04 JIL |
4,388 |
0,125 |
0,150 |
0,113 |
0,138 |
6,691 |
5 |
-div.kontrola mimo centrum,špatné ozvučení |
26.06.04 DOB |
4,200 |
0,094 |
0,086 |
0,056 |
0,080 |
5,526 |
13 |
-nevhodně vedené tratě,slabší občerstvení,+mapníky |
11.09.04 SRK |
3,978 |
0,056 |
-0,178 |
0,083 |
0,013 |
3,876 |
16 |
-výpadek výsledků,slabší tratě a občerstvení |
18.09.04 SNA |
4,230 |
0,100 |
0,153 |
0,146 |
0,041 |
6,091 |
9 |
-nevhodné měř.1:15000,nedodržení směrn.časů,převýš. |
02.10.04 LTU |
3,887 |
0,096 |
0,197 |
0,151 |
0,050 |
5,809 |
10 |
-značně překročeny směrn.časy,chybně uvedeny délky |
09.10.04 NPA |
4,777 |
0,160 |
0,195 |
0,166 |
0,152 |
7,995 |
1 |
-hodně lidí u kontrol,kvalita WC,jinak vše OK |
16.10.04 PHK |
3,950 |
0,136 |
0,122 |
0,117 |
0,015 |
5,491 |
14 |
-nevhodný start,kontroly na náhodu,prezentace,občerstv. |
23.10.04 JIL |
4,078 |
0,050 |
0,180 |
0,158 |
0,138 |
6,221 |
7 |
-nevhodné měřítko,tratě v místech těžby,+mapníky,organ. |
31.10.04 VAM |
3,896 |
0,055 |
0,173 |
0,083 |
0,119 |
5,568 |
12 |
-nevhodný map.start,nevhodný terén na konci,chybí WC |
Zpráva o hodnocení závodů Vč oblasti v roce 2004.
Aneb jak vlastně hodnocení probíhá.
- Hodnocení se mohl zúčastnit jeden stálý zástupce z každého oddílu, z těch velkých (JIL,LPU, PHK a SHK) po dvou, takže celkem 27 zástupců.
- V letošním roce měl každý hodnotitel opět možnost si doma v klidu projít hodnocený závod, poradit se s ostatními závodníky ze svého oddílu a do příštího závodu mi zaslat své hodnocení e-mailem nebo předat na následujícím závodě. Někteří mi však posílali hodnocení za více závodů najednou a za delší dobu, takže jsem nakonec přistoupil k celkovému vyhodnocení najednou na konci sezóny. Aby bylo možné jednotlivé závody mezi sebou porovnávat, jsou bodově ohodnoceny podle daných kritérií. Protože to jsou však jen čísla, která toho moc neříkají, každý měl ještě napsat co se na daném závodě líbilo a naopak co chybělo nebo bylo uděláno špatně, aby bylo jasné, proč takto boduje. Pro přiblížení, ještě uvádím podle jakých kritérií se hodnotilo:
A) hlavním kritériem je technické provedení závodu (stavba tratí, umístění startu a cíle, kvalita zákresu tratí do map, správnost kódů a piktogramů, dodržení časů vítězů podle Soutěžního řádu). Hodnocení 1 až 5 body, bezchybné provedení 5 bodů, hrubé chyby ve všech oblastech 1 bod
B) pomocná kritéria:
Ib) výběr prostoru závodu (zajímavost a vhodnost terénu, "oběhanost prostoru", kvalita mapy vzhledem k terénu) - hodnocení indexem -0,2 až +0,2
Ic) organizace závodu (průběh prezentace, dodržení časového programu, rychlost vyvěšování průběžných výsledků, vyhlášení vítězů, rychlost vydání výsledků) - hodnocení indexem -0,2 až +0,2
Id) společenská úroveň (vhodnost centra závodu, úroveň a vzdálenost parkování, úroveň WC a mytí, úroveň občerstvení) - hodnocení indexem -0,2 až +0,2
Ie) nadstandartní služby (např. rozhlas, vodovzdorná úprava map, vyhlášení vítězů i jiných kategorií než žákovských, nadstandartní zázemí např. přístřeší, sál pro závodníky, apod.) - hodnocení indexem 0 až +0,2
Celkové hodnocení = A * (1+Ib+Ic+Id+Ie)
tj., závod se "všemi pěti P" získá max. 9,0 bodů a závod po všech stránkách špatný min.počet bodů 0,4
- Hodnocení je vždy subjektivní věc a každý se s tím popral po svém. Letos o hodnocení závodů moc zájem nebyl, zúčastnilo se ho pouze 12 zástupců z 9 oddílů: za DOB Tomáš Leštínský, za JIL Standa Kynčl a Martin Král, za LPU Laďka Víchová a Pavel Šterba, za NPA má maličkost, za PHK Petr Weber, za SHK Josef Divecký a Luděk Vízek, za SNA Jiří Doucha, za SRK Zdeněk Vítek, za TYN Pepa Jakeš a prvních pět závodů hodnotil ještě za VRL Pavel "Jelen" Wohanka. Oproti předchozím rokům však hodnotili všechny závody, samozřejmě mimo "toho svého" a v případě kdy se závodu nezúčastnili, což bylo málokdy. Tím, že každý je jinak "přísný" a že hodnotila stále stejná skupina lidí, dá se říci, že to letošní hodnocení bylo "objektivnější "než v předchozích letech.
- Celkově se dá říci, že závody ve Východočeské oblasti jsou velice kvalitně uspořádány a to jak po stránce technického provedení, tak po stránce organizace a potřebného zázemí. Nevyskytují se hrubé technické chyby, které by vedly ke zrušení závodu nebo některé kategorie, zcela výjimečné jsou i takové chyby, jako je sporně postavená kontrola, nepřesné popisy apod. Takže o jednotlivých závodech rozhoduje především volba prostoru, kvalita mapy, stavba tratí, dodržení směrných časů, kvalita prezentace, rychlost výsledků, zvolené shromaždiště, kvalita zázemí a občerstvení.
- Také stojí za povšimnutí, že letos se kromě 2 a 1/2 závodu (VAM, JIL a 1/2 SNA) všechny ostatní závody běžely na mapách v měřítku 1:10000 nebo menším. Čím dál tím více se běhá v zajímavých, jemně členitých terénech, kde podrobnější měřítko je přijímáno s povděkem.
- Letos se téměř všichni pořadatelé potýkali s nedodržením směrných časů v podkategoriích "C" ( u "A" se nehodnotí, u "D" je problémem kvalita závodníků), což je základem pro hodnocení stavby tratí. Pokud někdo nemá prostor pro klasický závod, je třeba předem a včas zveřejnit, které kategorie budou zkráceny a jak. Dále se někteří stavitelé neobtěžovali uvádět převýšení, což je v kopcovitém terénu pro závodníka stejně důležitá informace jako délka tratě.
Ještě pár slov k jednotlivým závodům:
- Jako nejlepší závod byl vyhodnocen 11.závod NPA 9.10.2004 Pecka - závod se běžel za pěkného podzimního počasí na mapě Pecka v neobvyklém měřítku 1:7500. Stavitel postavil pěkné tratě v zajímavém, členitém terénu na přesné a dobře čitelné mapě s tištěnými tratěmi. Kladně bylo hodnoceno dobré využití celého prostoru závodu a citlivě postavené tratě. Škoda jen, že prostor je malý a při tak velkém počtu závodníků bylo v lese "husto" a závodníci se potkávali na kontrolách, což některým vadilo. Zrovna tak pro delší tratě nebylo dost prostoru a tak jejich časy byly kratší. Občas se vyskytly připomínky k popisu některých kontrol. Organizace perfektní, zrovna tak shromaždiště se vším potřebným s dostatečným občerstvením a krytým posezením a s parkovištěm hned vedle. Připomínky byly jen ke kvalitě WC. Líbilo se umístění centra závodu na louku s dominantou hradu Pecka nad ním, mapy v mapníku i ozvučení a vyhlášení se závěrečným losováním o ceny firmy KAZBOŠ. Většina z Pecky odjížděla spokojena s pocitem pěkně prožitého dne.
- Na 2.místě – 4.závod SHK 24.4.2004 Zdobín - závod se běžel za oblačného a chladného počasí na mapě Miletínské Lázně v měřítku 1:10000. Pořadatel vybral nádherný terén, který má vše co k dobrému orienťáku patří a na kvalitní mapě postavil vynikající závod. Sice byly připomínky k některým tratím, použitím některých kontrol z loňského Českého poháru štafet, některým viditelným kontrolám z náběhu. Ale to vše je zanedbatelné proti celkovému pěknému dojmu ze závodu.
- Na 3.místě - 5.závod SHK 25.4.2004 Zdobín - závod se běžel opět za zatažené oblohy, ale bez deště, jako krátká trať, na mapě Čeperka v měřítku 1:5000. Kvalitní závod jako předešlý den. Připomínky byly jen k vedení cesty na start závodním prostorem, kdy dříve startující závodníci byli nuceni prorážet šňůru přicházejících. Mnohým, hlavně veteránům, se nelíbila krátká trať jako taková. Pro 25 min. v lese někteří jeli na závody přes 100 km. Pořadatel zvládl dvojzávod na 1. Byť malé, ale dostačující pěkné centrum se vším potřebným, perfektní organizace závodů, rozhlas a navíc stan na převlékání. A že nepršelo, lze vzít i mapy bez mapníků.
- Na 4 místě – M Vč.oblasti jednotlivců JIL 29.5.2004 Dolní Kalná - závod se běžel za pěkného teplého jarního počasí na nové kvalitní mapě Červený kopec v měřítku 1:10000. Pořadatelé postavili závod v úplně novém terénu a zvolily neobvyklé řešení dvou cílů. Vzdálenější cíl použili pro delší kategorie, evidentně, aby natáhli délku tratí, což závodníci ohodnotili jako "konec o ničem". Kratší tratě se velice líbily. Vše ostatní bylo OK. Vynikající centrum, fungující organizace, mapy v mapníku, rozhlas a pěkné vyhlášení.
- Na 5.místě – M Vč.oblasti štafet JIL 30.5.2004 Horní Branná - závod se běžel za pěkného teplého jarního počasí na mapě Brabenec v měřítku 1:10000. Solidně postavené štafety na slušné mapě. Připomínky jen k umístění divácké kontroly mimo centrum. Vše ostatní perfektní jako na závodě jednotlivců. Pořadatelé zvládli mistrovský dvojzávod perfektně.
- Na 6.místě - 1.závod LPU 17.3.2004 Pardubice - závod se běžel v příměstském lesíku na mapě Počáply v měřítku 1:10000 za zimního počasí se sněhovými přeháňkami. Plochý terén se značným podrostem nebyl nic moc, ale takto brzo na jaře se to nechalo přežít. Na mapě bylo znát, že se na ní podílelo více mapařů, navíc stavitel tratí neváhal dát kontroly i do míst, kde to moc nesedělo. Kladem závodu byla dobrá organizace, perfektní centrum s krytým zázemím a použití mapníků. Neatraktivnost terénu částečně vyvážila skutečnost, že pro většinu účastníků to byl neznámý prostor.
- Na 7.místě - 13.závod JIL 23.10.2004 Borovnice- závod proběhl za mlhavého, později slunečného a teplého podzimního počasí na mapě Haklův Mlýn v měřítku 1:15000. Pořadatel zvolil zajímavý, velice členitý, kopcovitý a místy podrostlý terén, který dokonale prověřil fyzické a orientační schopnosti závodníků. Stavitel postavil některé tratě velice pěkně, u některých se však nevyhnul místům těžby dříví, kde mapa vůbec neseděla, nelíbily se fáborky. Rovněž mapa v měřítku 1:15000 byla v jemných detailech v místech kontrol na husto za běhu těžko čitelná. S ostatním byli závodníci spokojeni. Organizace klapala, shromaždiště bylo na šikovném místě s parkovištěm hned vedle, trochu slabší bylo občerstvení a WC. Hodně připomínek bylo k chybějícímu WC na startu, vzhledem ke vzdálenosti ze shromaždiště. Pěkné bylo vyhlášení s hodnotnými cenami. Balené mapy jsou v pozdním podzimu nezbytným standardem.
- Na 8.místě – 3.závod ZAM 17.4.2004 Dlouhoňovice - závod se běžel za studeného větrného počasí na mapě Kozinec v měřítku 1:10000 v náročném členitém a kopcovitém terénu. Stavitel se nedokázal vyhnout nepřesnostem v mapě, použil některé kontroly a postupy z loňského jara a špatně umístil místo startu, ideální postupy na první kontrolu a na sběrku vedly u mnoha tratí přes start. Pochvalu si zaslouží volba shromaždiště s možností schovat se pod střechou a kulturními záchody a s parkováním na blízké louce. Každý účastník si zajisté pochvaloval teplé občerstvení hned v cíli a pěkné perníčky, které každý obdržel. Tím byla zpříjemněna dlouhá cesta do centra. Záporem byly pomalejší průběžné výsledky, dané vzdáleností z cíle do centra a tím, že ne každý si hned šel vyčíst čip a doplnění již zveřejněných oficiálních výsledků.
- Na 9.místě - 9.závod SNA 18.9.2004 Brzice - závod se běžel za teplého a slunečného podzimního počasí na dvou mapách. Pro delší tratě mapa Běluňka 1:15000 a pro kratší tratě mapa Harcov 1:10000. Solidně postavené tratě na kvalitních mapách, některé veteránské kategorie necitlivě postavené vzhledem k převýšení, neuvedené převýšení v pokynech a na popisech. Nelíbila se mapa Běluňka, tratě v tak členitém terénu byly špatně čitelné i doma v klidu, natož pak při běhu. Kvalitní shromaždiště s parkovištěm hned vedle, kryté občerstvení, perfektně fungující organizace, pěkné vyhlášení s rozhlasem. Chybějící mapníky za tak pěkného počasí nevadily.
- Na 10.místě - 10.závod LTU 2.10.2004 Bohuslavice - závod se běžel za krásného polojasného podzimního počasí na mapě Čížkovi kameny v měřítku 1:10000 v pěkném, ale již dost oběhaném terénu. Stavitel se snažil postavit tratě do míst, kde se ještě neběhalo. Moc se mu to nepovedlo. Už umístění startu ve svahu v pasece bez možnosti rozcvičení se moc nepovedlo. Některé tratě byly v nezáživném terénu a těm nejhezčím pasážím se vyhnuly, ty delší zase měly dlouhé přeběhy pro 2-3 kontroly a tím samým koridorem se vracely zpět. Navíc stavitel špatně změřil délky a tratě značně "natáhl", takže nebyly výjimkou časy vítězů téměř 100 min. a ještě při neudaném převýšení byli závodníci v lese překvapeni rychlým úbytkem sil ke konci závodu. Kladem byly zřetelné tištěné tratě v mapách, perfektní organizace a celkem pěkné shromaždiště, které při malém počtu startujících a pěkném počasí bylo dostačující. Příjemné bylo i kryté občerstvení s dostatečným sortimentem a příjemnými cenami. Zrovna tak WC, pro ženy dvě TOI-TOI a muže splachovací v kiosku, bylo příjemné. Pro běžný počet závodníků by však bylo vše nedostačující. Při pěkném počasí nevadily ani mapy bez mapníku.
- Na 11.místě – 6.závod VRL 1.5.2004 Kunčice - závod se běžel za polojasného, teplého, ale větrného jarního počasí na mapě Harta v měřítku 1:10000. Nepříjemně zarostlý les, ne vždy přesná mapa se kterou si stavitel ne vždy dobře poradil a některé kontroly na nejasných sporných místech. Hodně připomínek ke stavbě tratí, nevyužití celého prostoru a neuvedení převýšení. Kladem byly kvalitně tištěné tratě, solidní organizace bez znatelných chyb a osvědčené shromaždiště na místním hřišti, ale s nedostačujícím WC. Na startu navíc WC chybělo úplně. Při pěkném počasí to závodníci zvládli i bez chybějících mapníků.
- Na 12.místě – 14.závod VAM 31.10.2004 Potštejn - závody se konaly za příjemného pozdně podzimního počasí na mapě Mezi hrady v měřítku 1:15000. Stavitel se snažil dotáhnout závod až do centra za "každou cenu" a tak také vypadala stavba tratí. Konec závodu v trnitém, kopřivami zarostlém a bažinatém lese. Mnozí závodníci tak poprvé v životě hledali kontrolu v jámě v trnkovém hustníku. Pro dlouhé tratě epizoda, ale chudáci na krátkých tratích, ti si lesa moc neužili. Důvod, proč se těšit na zimní přestávku. Nepovedené místo startu. Pro mnohé kategorie se nevyplatilo běžet na start. Stavitel se také nevyhnul postavení kontrol na náhodu do míst, kde, jinak dobrá mapa, vůbec neseděla. Rozhodně loňský závod v tomto prostoru z Brné byl lepší. Organizace perfektní, rovněž shromaždiště s panoramatem hradu Potštejn bylo pěkné, snad jen nedostatečné WC a brzo došlé občerstvení kazilo celkový dojem. Pořadatel, tak jako JIL, zapomněl na WC na startu. Při téměř 2 km cestě na start je to nutností. Zabalené mapy jsou v tomto období již standardem.
- Na 13.místě – 7.závod DOB 26.6.2004 Kounov-Hluky - závod se běžel za teplého polojasného letního počasí na mapě Hlucký les v měřítku 1:10000. Připomínky ke stavbě tratí: u některých (veteránských) kategorií postaveny fyzicky těžké tratě, nevhodné přeběhy přes soukromé louky, nevýrazná kresba tratí. Průměrné shromaždiště na louce, dostačující za pěkného počasí, slabší občerstvení. Organizace solidní, pořadatelé měli smůlu, že vypadlo 6 SI krabiček, což ovlivnilo závod. Oprava výsledků. Kladem bylo pěkné vyhlášení, mapy v mapníku a rozhlas.
- Na 14.místě - 12.závod PHK 16.10.2004 Chvaleč - závod se běžel za studeného podzimního počasí v závěru za hustého nepříjemného deště na mapě Závora jih v měřítku 1:10000. Stavitel postavil v nejhezčím letošním terénu ne zcela povedené tratě. Díky délce, těžkému terénu a počasí se závod pro mnohé stal prověrkou jejich houževnatosti a vůle. Už postavení mapového startu nebylo šťastné, pro hodně tratí byl nejlepším postupem na 1 kontrolu návrat na start. Kdo se tomu chtěl vyhnout, zamotal se do mokrého hustníku. Na delších tratích byly zbytečné dlouhé přeběhy po cestách do východní části mapy a pak zpět do kamenité oblasti. Navíc se stavitel nevyhnul postavení kontrol na náhodu v těžko zmapovatelných nepřehledných místech, kde nechat 10 min. nebyl problém. Také mnozí, i přes studené počasí, postrádali avizovanou občerstvovačku na trati. Rovněž organizace nebyla ideální. Hlavně prezentace, kdy už na začátku chyběla volná místa pro dohlášky v hlavních kategoriích. To, že dva oddíly nebyly řádně přihlášeny, není omluvou, s tím má pořadatel počítat. Shromaždiště bylo na osvědčeném koupališti, kde je vše potřebné na místě, včetně teplého krytého občerstvení, kam se však všichni nevejdou. Také při parkování byly zmatky. Ještě při příjezdu závodníků pořadatelé nevěděli, kde vlastně budou parkovat a z původně oznámeného parkování u shromaždiště, byl pro většinu dlouhý pochod deštěm. Rovněž vyhlášení bylo v deštivém počasí bez rozhlasu mírně řečeno "velice komorní". Hodně také chyběly mapníky. Za deště bylo obtížné vlhkou velkou plachtu mapy dostat do vlastního mapníku. Pořadatel měl smůlu na počasí, za slunečného dne by to byly velice pěkné závody. Je však pravdou, že nebyl vůbec připraven na déšť, a tak závod vyzněl jako hodně odbytý.
- Na 15.místě – 2.závod SJC 3.4.2004 Vojice - závod se běžel za krásného jarního slunečného počasí na mapě Vojice v měřítku 1:10000. Pořadatel zvolil zajímavou kombinaci s výřezem členitého lomu v měřítku 1:5000. Nápad to rozhodně nebyl špatný, ale ne moc zvládnutý. Hodně závodníků nepochopilo přechod z výřezu lomu na mapu Vojice, navíc záměr stavitele nebyl dostatečně prezentován a vzor mapy byl vyvěšen, když už bylo hodně závodníků na startu, tím byla zpochybněna regulérnost závodu. Kvalitní tisk tratí na solidní mapě s tiskem piktogramů na mapu. Mnoha závodníkům však chyběly volné piktogramy. Stříhání popisů z mapy na startu nebylo nejlepším nápadem, navíc pořadatelé neměli dost lidí na startu aby uhlídali, kdy kdo odbíhá do lesa. Byly připomínky ke stavbě tratí, v členitém kopcovitém terénu chyběla informace o převýšení, značné nedodržení směrných časů. Pozdní informace o závodě na internetu i na shromaždišti. Kladem závodu bylo pěkné i když trochu stísněné centrum se vším co je třeba, zvládnuté parkování a solidní fungující organizace.
- Na 16.místě - 8.závod SRK 11.9.2004 Javornice - závod se běžel za pěkného podzimního počasí na nové mapě Čihadlo v měřítku 1:10000. Slabší stavba tratí v nezajímavém terénu, na malém prostoru a ne příliž nepřesné mapě. Zvolené centrum solidní. Pěkná internetové stránka závodu. Největším problémem byl výpadek při vyčítání čipů a z toho plynoucí neexistence průběžných výsledků, mezičasů a konečné výsledky až za týden. Ocenit musíme snahu pořadatelů zajistit objektivní výsledky za dané situace a s vědomím, že závod se stal propadákem.
Vypracoval: Jarda Kalibán
S případnými dotazy, připomínkami nebo náměty se obraťte přímo na mě osobně nebo na mou e-mailovou adresu: jaroslav.kaliban#qscomp.cz.
|